Het is weer zover! Na lang wachten is de Sint opnieuw in het land. Deze week leren de kleuters allerlei dingen over de Sint en zijn Pieten.
Maar er zijn ook grote problemen daarom roept de Sint de hulp in van de kleuters, maar zouden de kleuters kunnen helpen?
Maandag : Zie ginds komt de stoomboot!
De kinderen maken kennis met Fientje. Fientje vertelt dat zij de komende week heel wat leuke dingen wil doen met de kindjes in de klas.
Zij wil ook heel graag Piet worden maar hoe zou ze dat kunnen doen? Plots ziet ze een groot wit blad hangen in de klas.
Wat zou daar nu opstaan? De kleuters mogen raden.
Fientje doet het grote blad weg en er komt een tekening van een boot tevoorschijn. Van wie zou deze boot zijn?
Er staat een brievenbus in de klas en het kindje van de dag mag de brievenbus nemen en hem in de kring brengen.
Er zit al iets in! Een brief van de sint waar opstaat dat de kleuters moeten helpen om zijn boot opnieuw te schilderen zodat hij naar hier kan varen.
Maar voor ze de boot mogen schilderen moeten ze eerst weten hoe de boot er zou uitzien.
Daarom gaan we iets meer leren over boten in de waarneming.
In de namiddag zit er iets in de klasbrievenbus. Maar wat zou het zijn?! Er ligt ook een briefje bij. Van wie zo dit zijn?!
De brief is van de Sint, daarin staat dat hij gehoord heeft dat hier een flink meisje uit de klas graag piet zou willen worden.
En dat de was Piet zich vergist had bij het wassen van de zwarte Pieten kleren. Hij had ze veel te warm gewassen!
Dus nu waren de kleren veel te klein geworden, was Piet toch!. Daarom krijgt Fientje een pietenpakje.
Dinsdag: Mmm, al dat lekkers!
Het kindje van de dag mag opnieuw in de brievenbus gaan kijken. En er zit opnieuw een brief in! Samen met Fientje maken ze hem open.
De juf leest hem voor. Het is een brief van de sint die ons bedankt dat we hem willen helpen om zijn boot opnieuw te verven.
Er staat ook in dat zijn snoepjes piet al het snoepgoed door elkaar heeft gegooid en dat nu de snoepjes nooit op tijd klaar zullen zijn!
Maar hij roept opnieuw de hulp in van de kleuters, kunnen jullie mij helpen zodat het snoepgoed op tijd klaar is?
Nadien volgt de spontane waarneming van het snoepgoed.
De kleuters mogen proeven van de lekkernijen. Enkelen mogen nadien een spel spelen om de snoepjes te verdelen onder de verschillende Pieten
aan de hand van een wiskundig verhaal.
Woensdag: Klik klak op de daken!
Vandaag stuurde zwarte piet een brief naar onze klas brievenbus. Hierin stond dat één van zijn pieten een beetje vergeetachtig is.
Hij weet niet meer wat hij die dag allemaal moet doen. Zouden de kleuters willen helpen? Dan komt Pietje Pedro tevoorschijn.
Nadat de kleuters hem geholpen hebben gaat hij alles gaan tonen aan de andere Pieten.
Maar kunnen de kleuters zelf over smalle daken lopen en de pakjes in je juiste schoorsteen gooien?
Dat mogen ze ondervinden tijdens de les beweging.
Donderdag: Oh wie komt daar?!
Fientje is heel erg nerveus en ook heel erg blij want zij heeft groot nieuws. Vandaag is het een heel belangrijke dag want zij weet een geheimpje.
Zou ze het vertellen?
Vandaag komen sint maarten en zwarte piet op bezoek! Maar alle kleuters zeggen ‘maar dat is geen geheim wij wisten dat al!’
Fientje zegt daarop oh! En ik dacht dat ik een geheimpje had! Maar ze is wel nog heel blij maar toch wel ook een beetje bang van de Sint en zijn pieten.
Vrijdag: Wat ik in mijn schoentje vind!
Fientje vertelt dat zij vandaag iets heeft meegebracht. Het zit nog in haar rugzakje, wie zou er eens durven kijken?
De kleuters bekijken wat Fientje precies heeft meegebracht en komen tot de conclusie dat het een schoentje is maar waarom heeft zij dit meegebracht?
Fientje vertelt dat zij heeft geleerd dat wanneer je graag een cadeautje wil van de Sint,
je een pantoffeltje moet zetten (de kinderen reageren hier op dat het een schoentje moet zijn). Fientje vertelt ook dat zij heeft geleerd dat je in dat schoentje ook heel wat moet stoppen om aan de Sint te geven en dan krijg je misschien wel iets terug van hem.
Ik zal jullie eens tonen wat ik denk dat in het schoentje moet. Er zit ook iets fout in waarop de kleuters reageren.